A madár az ász

Médiavadász

Médiavadász

Mi a tipikusan manipulatív? – A botrányos Telekom reklám elemzése

2018. november 07. - MédiaVadász

tipikusan-magyar21.jpg

Korunkban bicskanyitogató reklámokból nincs hiány. Ezek között akad néhány kirívóan aljas darab, amik arról ismerhetőek meg, hogy többről szólnak, mint pusztán egy adott márka népszerűsítéséről. Azért jöttek létre, hogy a néző világnézetét, gondolkodásmódját tudatalatti üzenetekkel befolyásolják. (Ezt a reklám werkfilmjében sem rejtegetik a készítők: „Ez egy társadalmi vállalás, nem csak kommunikáció, nem csak reklám.” [0:32])

Ebbe a kategóriába tartozik a jobb érzésű nézők körében nagy botrányt keltett „Mi a tipikusan magyar” című Telekom reklám, ami nyílt magyar gyalázás kíséretében igyekszik népszerűsíteni a technokrata életérzést.

Ha még nem tetted, nézd meg a reklámot, utána pedig lássuk képkockákra lebontva, hogyan is épül fel egy tipikus manipuláció:

A reklám alapkoncepciója, hogy el akarja vezetni a nézőt egy negatív állapotból egy pozitívba. Ebben a kontextusban a negatív állapot a „magyar”, a pozitív állapot pedig a „most generáció”. (0:48) Mondanunk sem kell, az, hogy a Telekom ügyvivői szerint mi tekintendő magyarnak, teljesen önkényes felfogáson alapul és szándékosan provokatív indíttatásból ered. A videó elején megjelenő előretolakodó alak például, aki nem mellesleg angol nyelven kér bocsánatot a többitől („Szorri vagyok, szorri! Ekszkjúzmi!” [0:04]), nem egy tipikus magyar, hanem egy tipikus tahó.

tipikusan-magyar10.jpg

Ahogy a mozgólépcsőn útonálló, női táskával flangáló, vélhetően hímnemű lény sem magyar, hanem egy identitását kétségbeesetten kereső sutyerák. (0:14) De nézzük tovább. Hm... Szerintünk sem látni mást a magyar városokban és falvakban, mint ilyen zacskós tejet szürcsölő balkáni arcokat. Ha valaki nem tudta volna, most jelzem, hogy Magyarországon a gyermekeket igazából anyatej helyett zacskós tejjel táplálják! (0:09)

tipikusan-magyar05.jpg

Mi van még itt? Bódi Guszti mulatósára táncoló proli pár, a szocreál nosztalgia utolsó hírvivői. Tényleg ez lenne a tulajdonképpeni magyar néptánc és népzene? (0:13) Aztán láthatunk egy a mai fiatalok számára legfeljebb filmekből ismerős régi Daciát, ami köztudottan magyar találmány, és még csak véletlenül sem egy országunkat gazdaságilag és katonailag ledomináló nagyhatalom ránk erőszakolt terméke. (0:41)

Van még régi porcelánokat poroló vénasszony. (0:32) Szürke, élettelen és ízléstelen panelszoba. (0:34) Lángosos. (0:53) Ja, és egy lovon először ülő, sörhasú huszárimitátor. (0:16) Valóban, ezek mind olyan dolgok, amikről félreismerhetetlenül kiderül, itt velejéig hatolóan magyar dolgokról van szó.

tipikusan-magyar14.jpg

Összegezzük az eddig látottakat. A reklám egy negatív állapotból indul ki. Ezt a negatív állapotot magyarnak nevezi, majd olyan képsorokat vetít elénk, amiknek ugyan semmi köze a magyarság lényegéhez, mégis visszatetszést, elutasítást keltenek bennünk. A képsorokat látva feloldást várunk.

A feloldásban a következőket üzenik: ha nem akarsz ódivatú, proli, öreg, unalmas, egysíkú, idegbeteg (0:06vagy tahó, egyszóval magyar lenni, akkor tarts lépést a Telekom által diktált ütemmel! Szakíts a hagyományokkal! Vesd le a magyar népi viseletet! (0:21)

tipikusan-magyar01.jpg

A való élet megmérettetései helyett ülj be a kényelmes fotelbe a számítógép elé (0:30) vagy húzz a fejedre virtuális szemüveget, és szállj el az élménytől! (0:25) Fotózkodj, (0:52) töltsd fel a képeidet Instagramra, (0:43) ültess be robotkezet! (0:36)

tipikusan-magyar02.jpg

Növessz nőként férfias bicepszet, beszélj férfias hangon, (0:20) fordíts hátat a férfiaknak, mi több, válj férfivá!

tipikusan-magyar03.jpg

A reklám eddig a következőket sugallta. Magyarnak lenni rossz, de legalábbis a magyarokról általánosságban rosszakat gondolnak. Ha nem szeretnéd, hogy rosszakat gondoljanak rólad, ha meg akarsz válni a téged érintő sztereotípiáktól, akkor technokratává válsz. Vagyis folyton a neten lógsz, letöltesz minden friss fejlesztést, és egyből megveszed a legújabb kütyüket, amint piacra dobták azokat. Mindemellett a gender- és feminista mozgalom elkötelezett hívévé és a transzhumanista utópia lelkes támogatójává válsz. (0:36 és 0:57) Mindezen túl, ha akarsz, mellékesen egy picit sportolhatsz is. (0:29)

tipikusan-magyar15.jpg

A reklám végén konklúzióként arra a kérdésre, mi a tipikusan magyar, az a válasz érkezik a sok (köhm) tipikusan magyar arc közül előlépő szőke spinétől, hogy „azt mi döntjük el”. (0:47) Ez viszont nem igaz. Mi nem döntöttünk semmiről. A videó készítői már eldöntötték helyettünk, hogyan lehetünk „jó” magyarok. Ez pedig szerintük csak egyféleképpen valósítható meg: ha megválunk minden hagyományos értéktől, ami a magyarsághoz köthető, és kritikátlanul behódolunk a technokrácia és az egyéb agyzsibbasztó ideológiák mindent eluraló térhódításának.

tipikusan-magyar17.jpg

Tipikusan magyar arcok

Mit akar elérni az ilyen kisfilmekkel a Telekom és a többi hozzá hasonló nagyvállalat? (Ne feledjük, a többi telefonszolgáltató ugyanilyen sunyi módszerekkel igyekszik minket nevelni.) Hogy stréber nebulóként asszisztáljunk társadalomátformáló terveikhez, vígan dalolva azt a fülsértő, hamis dallamot, amit fáradhatatlanul és sokak számára észrevétlenül fütyülnek nekünk.
tipikusan-magyar16.jpg

Vajon miért csak lányok vannak az énekkarban? (0:40 és 0:57)

Hogy mit is nevezhetünk egészen pontosan magyarnak, azt nehéz meghatározni. Azt azonban könnyű belátni, hogy amit magyarság alatt értünk, mérhetetlenül túlmutat az előző évszázad második felében eluralkodó kommunista-szocialista befolyáson, de a huszárgúnyán és a hímzéses szoknyán is, amin Arányi Bogi és társai nem akarnak, de talán nem is képesek túllátni.

tipikusan-magyar18.jpg

Szabó Béla és Arányi Bogi – Jegyezzük meg ennek a két tipikus manipulátornak a nevét, mert van egy olyan gyanúnk, hogy munkásságukkal sokat fognak még ártani a magyarságnak.

A videóban elhangzik, hogy „csak az a fontos, hogy a mostban élők szerint mi a tipikusan magyar”. (0:26) Tudjuk, hogy vannak olyanok, akik ezeréves múltunkat és értékeinket egy laza mozdulattal kidobnák az ablakon. Nemcsak a magyar királyok koronájától szeretnének örökre megválni, hanem a vele együtt járó méltóságtól is, nemcsak a templomainktól, hanem a velük együtt járó szentségtől is, nemcsak a kardtól, hanem a hősies bátorságtól is, nemcsak régi idők mesterembereitől, de a munkájuk iránti alázattól is, nemcsak a költőktől és művészektől, de egészségesebb és tisztább világlátásuktól is. Mindezt miért? Hogy növeljék a profitot, és mindezen túl, hogy végérvényesen becsalogassanak bennünket egy olyan ízig-vérig modernista, telefon-, internet- és számítógépfüggő valóságba, ahol egyedül ők alkothatják a számunkra a koránt sem kellemesnek ígérkező szabályokat.

Nézd meg, milyen jövő felé vezet a Telekom által kijelölt út az alábbi elemzésünkön keresztül:

A bejegyzés trackback címe:

https://mediavadasz.blog.hu/api/trackback/id/tr4914357777

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ildikó Koren 2018.11.07. 21:42:44

Tökéletes írás, sokunk szívéből szólt!!

MédiaVadász 2018.11.08. 08:46:18

Látogassatok el videócsatornánkra is, ahol sok hasonló elemzés található: www.youtube.com/channel/UCTluUq5Ruxl44Zcgwx3hWlQ/videos

Vipera01 2018.11.08. 15:57:29

Egyetértek a cikkel, kivéve a robotművégtagról szóló részt.
A transzhumanizmus gáz.
Egy amputált karú embernek egy jól működő művégtagot adni viszont maximálisan támogatandó.

MédiaVadász 2018.11.08. 15:59:23

@Vipera01: Egy ilyen manipulatív vállalatot szerinted hol érdekel egy amputált végtagú ember? Csak eszközként használja fel arra, hogy a transzhumanizmust propagálja.

Berkes László 2018.11.10. 10:53:14

Szégyen hogy olyan alapvető dologgal sincsenek tisztában hogy a színtévesztés/színvakság csak a férfiaknál fordul elő és egy fiatal nővel mutatják be a videóban. A doktornő aki kifejlesztette gondolom fogja a fejét. Az ilyen reklámokat egy komplett team készíti. Valaki nem végezte el a házi feladatát vagy ami még valószínűbb, nem hitték hogy ez az utca emberének fel fog tűnni. Ezért a nagy feminista szellemben ahova csak lehetséges nőt nyomták be. A legsikeresebb magyar modell (mondják ők), de sosem hallottam róla, a neve sem magyar és töri is a nyelvet. Palvin Barbi nem ért rá? Pont egy platinaszőke lányt kellett magyar népviseletbe öltöztetni?

Mille38 2018.11.12. 14:49:38

Berkes László: nem kizárt nőknél a színlátás zavara, csak férfiaknál többször gyakori, mert egy bizonyos esetben genetikai eredetű és így kromoszómához köthető. De ha nem ez az ok, akkor más esetben (sérülés miatt például), nőknél is előfordulhat.

Untermensch4 2019.11.16. 16:37:38

"Aztán láthatunk egy a mai fiatalok számára legfeljebb filmekből ismerős régi Daciát, ami köztudottan magyar találmány, és még csak véletlenül sem egy országunkat gazdaságilag és katonailag ledomináló nagyhatalom ránk erőszakolt terméke."

Egyáltalán ezt a részét megnézte vki? "Végigvinni a beláthatatlant." Közben egy gördeszkás elgázol egy dacia típusú gépjárművet... igazán "tipikusan magyar' autós és találó egy francia típus, szlovák rendszámmal és nagymagyarország-matricával lett volna, mint "szándékosan provokatív".*

" Ja, és egy lovon először ülő, sörhasú huszárimitátor."
Hát igen, manapság a huszárok/könnyűlovasság technikailag naprakész/korszerű változatai bizony deszantos alakulatok, harctéren az utóbbi néhány évtized háborúiban mellékszerep ha jutott hátasállatoknak... és akkor hasonlítsuk össze a mai magyar és a francia Bercsényi-huszárokat...

Az miért is baj hogy vki kifejleszt egy jobb művégtagot mint a korábbiak?

Ha néha elvonatkoztatunk a paranoid nacionalizmustól (=*, a dacia dolgának a zsákutca-értelmezésére gondolok) akkor nem lehetne kipróbálni azt jelszavunknak... mondjuk hogy "Haza és haladás" ?
süti beállítások módosítása