A madár az ász

Médiavadász

Médiavadász

Lépj be a tökéletes valóság világába! – Újabb manipuláció a Samsungtól

2018. november 21. - MédiaVadász

tokeletes-valosag01.jpg

Oldalunkon több ízben rámutattunk arra, hogy a tudatalatti befolyásolás milyen módszereit alkalmazzák a különféle filmekben, videoklipekben, reklámokban. Korábban egy videoklip elemzésének kíséretében mutattunk rá néhány alapvető manipulációs módszerre, legutóbb pedig a nagy botrányt keltő Telekom reklámot vizsgáltuk (Mi a tipikusan magyar). De foglalkoztunk már a Samsung korábbi reklámhadjáratával is, akik a tavalyi évben nagyon rákapcsoltak a virtuális valóság népszerűsítésére. Most ismét egy frissen megjelent Samsung reklámot veszünk elő, amin keresztül azt szeretnénk bemutatni, mi az a cél, ami felé a nagy manipulátorok hosszú évek óta észrevétlenül terelgetnek minket. Nézd meg a reklámot, aztán vizsgáljuk meg lépésről lépésre:

Már a szlogen is sokatmondó: „Lépj be a tökéletes valóság világába!” Az egész reklám arra fut ki, hogy elhitesse a nézővel: a Samsung felfedezett egy új világot, ami még a valóságnál is valóságosabb. Ez szerintük nem más, mint a virtuális valóság, amelyet ezúttal legújabb termékük, a QLED 8K hozhat el a számunkra.

A klip egy otthonában kényelmesen üldögélő nővel kezdődik, aki bekapcsolja az új tévéjét, ami immár nem pusztán egy tévé: ablak a „tökéletes valóságra”. (Beszédes, hogy a virtuális valóság világára nyíló ablak szimbólumával a legtöbbünk által használt operációs rendszer is él, már a nevében is: Windows.)
tokeletes-valosag02.jpg

A nő elcsodálkozik a látványon, fény világítja meg az arcát, az ablakon befújó szellő meglebbenti a haját, a következő pillanatban pedig már a virtuális térben találja magát, zöldbe öltöző hegyekkel és furcsa, lilás árnyalatú, mágikus hatást keltő csillagos éggel a háttérben.

tokeletes-valosag03.jpg

Ezt követően különböző képek ágyazódnak egymásba. Hidakat látunk, egy könyvtárszobát és egy mozgólépcsőt. A híd és a lépcső egyértelmű utalás az átmenetre, az új világba való belépésre. Ezekkel a szimbólumokkal sugallják nekünk a helyes irányt, és mintegy teremtenek hidakat és utakat a „tökéletes valóságba”.

tokeletes-valosag04.jpg

A könyvtárszobában különös eseménynek vagyunk tanúi. A polcról egy „Reality”, azaz „Valóság” című könyv esik a földre, a lapjai rendezetlenül hullámoznak, kicsit azt a benyomást keltik, mintha égne a könyv. Ez utalás arra, hogy a könyv által szimbolizált hagyományos valóság a múlté. (Az ilyesfajta videók sosem szalasztják el az alkalmat, hogy így vagy úgy belerúgjanak a hagyományokba, és szóvá tegyék a tradicionális értékekkel szembeni ellenszenvüket.)

tokeletes-valosag08.jpg

A könyvben látható is egy kép, amiben régies öltözékű emberek vannak. A könyv és a könyvben foglalt tudás idejétmúlt, képtelen az életben maradásra, hiszen a polcról is leesett. Ráadásul a levegőben egy repülni próbáló madár képét kelti, aki tehetetlenül verdes szárnyaival. Itt az idő lecserélni valami újra.

A könyvtárszoba ezzel együtt arra is utal, hogy a virtuális térben bármit megtalálhatsz, amire csak szükséged van: minden egy csettintésre a rendelkezésedre áll.

tokeletes-valosag07.jpg

A fehér ruhás nő ezt követően felemelkedik a mozgólépcsőn. Lentről felfelé halad, valami alacsony rendűtől (könyvtárszoba) egy magasabb rendű felé (virtuális valóság). A mozgólépcső is üzenetet rejt: ehhez az emelkedéshez nem kell erőfeszítéseket tenned, az mintegy magától be fog következni, csak annyi kell hozzá, hogy teljesen átengedd magad a fejlődés sodrának.

tokeletes-valosag09.jpg

Majd a nő a kemény talajról átlép a tengerpart puha homokjára, mint aki a megfeszített munkát követően végre hazaér a finom szőnyeggel borított otthonába.

tokeletes-valosag10.jpgA nő a tengert és a felette csoportosuló felhőket nézi. A táj megint csak szimbolikus. Tudvalevő, hogy felhőnek nevezik azokat a tárhelyeket, ahová el tudjuk menteni a dokumentumainkat, ahol „örökre” megőrződnek az emlékeink, és ahol bárki által hozzáférhetővé válik minden internetre feltöltött program és adat. Az informatikai felhő a posztmodern ember mennyországa, a tengerpart és az ott repkedő sirályok pedig a szabadságra utalnak.

tokeletes-valosag11.jpg

Tehát ha megveszed a tévét, nem csupán új világba kerülsz, hanem a „tökéletes világba”, a mennyországba, ahol végtelen szabadság a jutalmad. És ahol olyan dolgokra is rálátásod lesz, amit a „közönséges valóságban” nem láthatsz meg. Erre utal az utolsó kép, ahol a tévében olyan kristályokat is látunk a tengerparton, amik a valóságban nincsenek ott.

tokeletes-valosag12.jpg

Ebben a reklámban nem kertelnek tovább. Egy az egyben kimondják, amit kisebb-nagyobb árnyalásokkal eddig is előszeretettel sugalltak: a számítógépes világ valóság, mi több, maga a valóság, amihez képest a megszokott világunk teljesen eltörpül. Mi a gond mindezzel? Az, hogy a virtuális valóság koránt sem tökéletes, továbbá nem felülmúlja a valóságot, hanem épp ellenkezőleg: alulmúlja és megrontja azt. A reklám végső üzenete tehát mindkét szavában hazugság. Tökéletlen, hiszen hamisítvány, utánzás, és csak engedményekkel nevezhető valósnak, hiszen puszta másolata, leképezése a világunknak.

De ha valaki nem is ért egyet velünk, érdemes felvetni a kérdést: miért szorulna rá valaki arra, hogy szublimináris üzenetekkel bombázza követőit egy bizonyos eszmét illetően, ha nem éppen azért, mert koránt sem egyértelmű, hogy igaz lenne, amit állít? Valójában éppen azért szorul valaki tudatalatti manipulációra, mert éppen hogy nem igaz, amit propagál. Ezért ki kell játszania a nézők tudatosságát. Ahogy a szóban forgó reklám is teszi, hogy egy minden eddiginél nagyobb átverés áldozatává, egy megrontott, hamis valóság foglyává tegyen.

Nézd meg a virtuális valóság veszélyeivel kapcsolatos videónkat és a többi elemzésünket. Kövesd a videócsatornánkat:

A bejegyzés trackback címe:

https://mediavadasz.blog.hu/api/trackback/id/tr4714385080

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása